25 hyvää muutosta, kun teet rauhan ruoan kanssa


1. Et koe syyllisyyttä, itseinhoa ja häpeää syömisen jälkeen. Negatiivisesta ja hyödyttömästä ajattelusta vapautuminen antaa aikaa tärkeimmille asioille, esim. ihmissuhteiden hoitoon.


2. Sinulta vapautuu energiaa oikeasti tärkeisiin asioihin elämässäsi, kun et mieti koko ajan mitä saat ja mitä et saa syödä. Sen ansiosta muut elämänalueesi paranevat ja saavutat tavoitteitasi nopeammin.


3. Sinulla on enemmän energiaa, kun ravitset kehoasi silloin kun se sitä tarvitsee. Saatat olla tehokkaampi työssäsi, ajatuksesi ovat kirkkaampia, jaksat liikkua enemmän ja olet hyväntuulisempi. Kun olet aikaansaavampi, saat siitäkin lisää energiaa, eli WIN-WIN-WIN.


4. Aikaa on enemmän muuhun, kun et joudu miettimään mitä saat syödä. Voit “joutua” aloittamaan uuden harrastuksen tai keksimään uusia kiinnostuksen kohteita, kun ruoka ja syömisten hallinta ei enää hallitse ajatuksiasi.


5. Kun saat mielesi ja kehosi tasapainoon, sinun ei tarvitse tuhlata aikaa ja energiaa sen miettimiseen, mitä rohkenet tai uskallat pukea päällesi, voitko syödä toisten seurassa tai uskallatko tehdä jotain.


6. Saat nauttia lempiruokiasi milloin haluat. Paistat lettuja kahdelta yöllä, kyllä. Syöt pizzaa aamupalaksi, koska tekee mieli. Huomaat, että rakastat kirsikkatomaatteja ja lohta uunijuureksilla. Joskus ostat kotiin suklaakonvehteja mutta huomaat kotona, ettei niitä teekään mieli. Ne jäävät kaappiin pölyyntymään, vaikka aikaisemmin olisit hotkinut ne vain siksi, että konvehdit olivat siinä! Nyt kun sinulla on ehdoton lupa syödä ne milloin vain, konvehdit menettävät voimansa ja vetonsa. Voi toki olla, että syötkin muutaman konvehdin joka päivä, ja se on ihan okei. Joku päivä taas saatat syödä puolet paketista, ja sekin on ok, koska elämä on elämistä varten eikä ruoasta murehtimista varten. Syömäsi ruoka ei enää määrittele sinua tai sitä, onko sinulla hyvä vai huono päivä, koska kaikki ruoka on neutraalia.


7. Jokainen ateria on herkuttelua. Kun kaikkien ruokien henkinen palkintoarvo on sama ja saat syödä mitä haluat, et osaa enää suhtautua “herkutteluun” samalla tavalla kuin ennen. Löydät aivan uusia makumaailmoja eri omenalajikkeista ja lähileipomon leivästä.


8. Suklaalla on samanlainen palkintoarvo kuin omenalla. Huomaat, että ruoat joista ennen pidit, eivät olekaan niin herkullisia. Lisäksi, kun tiedät että voit syödä herkkujasi milloin vain, useimmiten huomaat, ettet oikeastaan haluakaan niitä. Monelta osin olemme ruoan suhteen kuin lapsi lelukasan edessä, haluamme aina sen lelun, jolla emme saisi leikkiä. Kun kaikki lelut ovat saatavillamme, kiinnostuksemme tai pakkomielteemme lopahtaa.


9. Voit säilyttää suklaata, karkkia, leivonnaisia ja sipsejä kotonasi ilman, että sinulle tulee tarve syödä ne kaapeista pois.


10. Et pysty enää tukahduttamaan tunteitasi ruoalla. Otat ja koet rohkeasti vaikeatkin tunteet, vaikka se ei olisikaan aina mukavaa. Ruokaa saa kyllä syödä, vaikka et olisi fyysisesti nälkäinen. Sitä saa käyttää lohduttamiseen, jos sinusta siltä tuntuu. Silti huomaat luultavasti syödessäsi, ettei ruoka ollutkaan sitä mitä tarvitsit. Sinun on helppo lopettaa syöminen ja keksiä jotain muuta parantamaan oloasi.

11. Haluat ravita kehoasi hyvällä ja laadukkaalla ravinnolla. Opit kuuntelemaan kehosi viestejä siitä, mitä ruokaa milloinkin tarvitset ja mikä ravitsee sinua aidosti ja parhaiten. Lopputuloksena on vähemmän mielitekoja prosessoituja ruokia kohtaan. Et mieti mitä et saa syödä vaan sitä, mitä kaikkea saat syödä. Vain mielikuvitus on rajana.


12. Veriarvosi paranevat. Jos sinulla on korkea verenpaine, se laskee. Samoin käy luultavasti kolesteroliarvoille. Kehon kuuntelemisen opettelu auttaa sinua antamaan kehollesi sen tarvitsemaa ravintoa, mikä parantaa terveydentilaasi. Kun opit rentoutumaan ruoan ja syömisen kanssa, stressitasosi laskee ja se vaikuttaa suoraan terveyteesi.


13. Et rankaise itseäsi, koska söit “väärin” tai eri tavalla kuin olit suunnitellut. Tiedät, että kehollasi on erilaisia tarpeita eri päivinä. Tiedät, että elämä on elämistä varten, ei syömisen ympärillä pyörimistä. Syöminen ja ruoka ei ole suorittamista, niissä ei ole olemassa täydellistä suoritusta.


14. Syöt liikkuaksesi, et liiku syödäksesi. Et käytä liikuntaa enää rangaistaksesi itseäsi tai polttaaksesi mahdollisimman paljon kaloreita. Liikkuminen on lisäksi paljon helpompaa, koska osaat ravita itseäsi oikein. Olosi on liikunnan jälkeen parempi, kun et suorittanut sitä hampaat irvessä ja liian vähällä ravinnolla. Osaat myös levätä tarvittaessa, koska olet oppinut kuuntelemaan kehosi viestejä. Luultavasti löydät jonkun lajin, josta nautit. Eikä sen tarvitse olla mikään laji, jossa palaa mahdollisimman paljon rasvaa. Voit jopa huomata, että jokin tietty laji vetoaa sinuun siksi, että se on juuri se, mitä kehosi tarvitsee. Se on intuitiivista liikkumista.


Voin antaa esimerkin omasta kokemuksestani. Pidin yllättävän paljon yläselän treenaamisesta, se tuntui tosi hyvältä ja jotenkin tyydyttävältä. Myöhemmin kävi ilmi, että ryhtini ei ollut kunnossa ja yläselän lihakset olivat heikot ja rintalihakset liian kireät. Olin siis alitajuisesti tuntenut vetoa sellaiseen liikuntaan, jota kehoni eniten tarvitsi.


15. Voit käydä kylässä ja juhlissa ilman, että joudut kieltäytymään tarjottavista, jos oikeasti haluat niitä syödä. Et joudu enää tutkimaan ravintolan ruokalistoja etukäteen selvittääksesi, mikä niistä on kaikista vähäkalorisin. Sinun ei tarvitse paastota ennen ravintolailtaa, koska tiedät että saat syödä niin paljon tai niin vähän kuin sinua huvittaa. Jos tunnet itsesi kylläiseksi ja ruoka-annos menettää makunsa kesken aterian, pystyt jättämään ruokaa lautaselle tai ottamaan sen mukaan kotiin.


16. Pidät kehostasi. Olet päässyt yli epärealistisista tavoitteista ja hyväksynyt oman, luonnollisen rakenteesi. Se ei ehkä ole “täydellinen”, mutta kukaan meistä ei ole. Olet alkanut huomata, että sinulla on kehonosia, joista pidät erityisen paljon. Sinulla on vahvat lihakset, jotka jaksavat kuljettaa sinua eteenpäin. Olet heittänyt vaakasi mäkeen, koska se on täysin hyödytön turhake.


17. Sinulle avautuu uusi maailma pukeutumisen ja vaatteiden kanssa. Koska olet sinut itsesi kanssa, sinun ei tarvitse enää piiloutua. Ostat viimein vaatteita, jotka ovat sinulle oikean kokoisia NYT, ei sitten kun painat 10 kiloa vähemmän. Housusi eivät kiristä ja huomaat, että samalla voit paremmin, kun et enää pidä ruoansulatuselimistöäsi liian ahtaasti sullottuna. Olosi on kevyempi, sinun ei tee enää mieli sulautua tapettiin.


18. Matkustaminen on hauskempaa ja mukavampaa, eikä sopivan ruoan löytäminen aiheuta ahdistusta. Sinun ei tarvitse enää olla dieetillä ennen ja jälkeen matkan, koska suhteesi syömiseen on kunnossa ja kehosi on tasapainossa.


19. Pystyt lopettamaan syömisen milloin haluat, koska tiedät että saat syödä mitä tahansa milloin vain jos haluat. Sinulle ei tule enää “pakko syödä kaikki joulusuklaat nyt äkkiä ennenkuin ehdin ajatella”, koska “huomenna palaan taas ruotuun” -ajatuksia.


20. Sinulla on huomattavasti vähemmän ruoansulatusvaivoja. Kun kuuntelet kehoasi, et mediaa, muiden tekemää ruokavaliosuunnitelmaa tai tiettyä kellonaikaa, kykenet ravitsemaan vatsaasi, solujasi ja suolistoasi paljon paremmin. Kun olet rentoutuneessa tilassa ja et stressaa ruoasta, myös aineenvaihduntasi toimii optimaalisella tasolla.


21. Väsyneenä, nälkäisenä tai kärsiessäsi univajeesta, sinun ei tee mieli suklaata, karkkia tai hampurilaisia vaan oikeaa ruokaa. Parsakaalia, lohta, mistä ikinä pidät ja mikä sinua kulloinkin parhaiten ravitsee. Saatat syömisen jälkeen haluta jotain jälkiruoaksi, tai sitten et. Joskus käy niin, että sinun ehkä tekisi mieli syödä jäätelöä mutta koska tiedät, että maitotuotteet saavat olosi tuntumaan epämukavalta jälkikäteen, päätät olla syömättä sitä. Intuitiivinen syöminen ei tarkoita, että syömme kaiken mitä mieleen juolahtaa, vaan se tarkoittaa kehon kuuntelua, johon sisältyy se, miltä jokin ruoka saa olomme tuntumaan kokonaisvaltaisesti. Kun olet tehnyt rauhan ruoan kanssa pystyt suhtautumaan mielitekoihin erittäin neutraalisti, ikään kuin tarkkailijan roolissa. Voit itse valita, mitä niiden antamista viesteistä päättelet ja mitä teet.


22. Vaikka olisit nälkäinen ja söisit suklaata, sinuun ei iske himo ahmia tai kauhoa sitä kaksin käsin. Pystyt lopettamaan helposti, koska tiedostat syvemmällä tasolla, että suklaa ei ole sitä, mitä kehosi tarvitsee. Syömisen lopettaminen on helppoa, koska tiedät että voit syödä suklaata myöhemminkin. Intuitiivisen syömisen tuoma rentous näkyy siis myös kehosi fysiologisissa viesteissä ja suurikaan nälkä ei aiheuta kontrolloimattomalta tuntuvaa ahmimista - olettaen toki, ettet ole kuitenkaan näännyttänyt itseäsi.


23. Ennen kielletyt ruoat eivät enää maistu niin hyviltä. Tämä on tavallaan sekä hyvä että huono, sekä siunaus että kirous. Se tekee ravitsevan, ns. terveellisen ruoan syömisestä helppoa. Mutta samalla joudut luopumaan siitä odotuksesta ja innostuksesta, kun olet käynyt kaupasta hakemassa kasan herkkujasi. Koska ne ovat nyt neutraaleja ja sallittuja, ne eivät aiheuta samanlaista euforiaa ja juhlan tuntua. Huomaat, että fantasia jostakin ruoasta maistuu paremmalta kuin itse ruoka. Koska olet tehnyt rauhan ruoan kanssa, voit tällöin valita haluatko oikeasti syödä sen, syödä sitä vähän, vai kenties jättää syömättä tai syödä sen myöhemmin. Valinta on sinun. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa toimia, ne ovat kaikki neutraaleja.


24. Unenlaatusi paranee. Näin käy oletettavasti siksi, että olet paremmin ravittu ja syöt sinulle sopivinta ruokaa. Voi myös olla, että oman tasapainoisen ruokailurytmisi noudattaminen tekee unirytmistäsi paremman, koska kaikki elämässä ja luonnossa toimii rytmin ja syklin mukaan. Kun et enää syö iltaisin suuria määriä, pystyt nukkumaan sikeämmin ja tunnet olosi levänneemmäksi.


25. Intuitiivinen ote saattaa valua muillekin elämäsi osa-alueille, kuten ihmissuhteisiin tai työhösi. Kun intuitiosi paranee, pystyt tekemään “vaistoon” perustuvia päätöksiä nopeammin ja tehokkaammin.


Jos sinäkin haluat tehdä rauhan ruoan kanssa, autan sinua mielelläni. Varaa rohkeasti aika ilmaiseen alkukartoitukseen täältä.


© 2023 Health coach Heidi Sahlstedt.