"Apua, olen lihonut!” Mitä teen?

Ennen kuin panikoidut, pysähdy hetkeksi.


Jos et ole vielä lukenut, käy lukemassa aiempi blogipostaukseni lihomisen pelosta, jotta ymmärrät, mitä se oikeasti on. Koska et voi muuttaa sellaista, mitä et tiedosta.


Vaikka olet ehkä luopunut laihduttamisesta, halu laihtua ja pelko lihomisesta eivät luultavasti katoa minnekään. Sen sijaan että antaisit näiden ajatusten viedä sinua, opettelet uuden tavan käsitellä ja olla näiden ajatusten kanssa. Opi tukemaan sitä kehoa, joka sinulla tänään on, kaikilla niillä tavoilla, joilla kohtelisit “unelmakroppaasi”.


Tässä postauksessa saat käytännön vinkkejä siitä, mitä tehdä, kun huomaat lihoneesi tai pelko lihomisesta nostaa päätään.


Jos haluat saavuttaa rauhan ja vapauden ruoan kanssa, sekä hyväksyä itsesi ja jaksaa tehdä elämälläsi tärkeämpiä asioita kuin hallinoida syömisiäsi, tämä kaikki onnistuu kun käsittelet lihomisen pelon eri tavalla kuin olet aikaisemmin tehnyt. Se ei ole helppoa, varsinkaan jos olet isommassa kehossa.


Laihduttamisesta luopuminen ja lihomisen pelon käsittely auttaa sinua myös navigoimaan maailmassa, joka on täynnä painoon liittyvää stigmaa. Suuri osa ihmisistä lihoo luonnostaan vanhetessaan, joten lihomisen pelon ymmärtäminen auttaa kohtaamaan tämän tilanteen uusin, viisain silmin.


Harmaaraidallinen kissa istuu värikkäällä sohvalla

Mitä painonnousu tarkoittaa sinulle?


Ajatteletko, että se tarkoittaa, että olet “epäonnistunut”?


Kun olemme vuosikausia, ellei vuosikymmeniä, tottuneet mittaamaan edistymisen, onnistumisen, terveyden ja onnellisuutemme vaa’an tai vaatekoon kautta, ajattelun muuttaminen ei yleensä onnistu hetkessä.


Ehkä pelkäät, että muut ihmiset kommentoisivat painoasi. Tai että vaatteesi eivät enää mahtuisi päällesi ja sinun pitäisi ostaa uusia vaatteita.


Ota lihomisen pelko eteesi ja katso, mitä sen alla on.

Miltä se yrittää suojella sinua?

Mitä se haluaa kertoa sinulle?


Lihomisen pelko ei koskaan ole oikeasti lihomisen pelkoa. Lihomisen pelko on ainoastaan tapamme hallita syvempiä pelkoja. Kirjoitin tästä aiemmassa postauksessa.


Mitä pelko sanoo sinulle?


Mikä on pelon tai ahdistuksen viesti sinulle?


Mikä on se tarina, jota kerrot itsellesi? Se voi olla: “Jos lihon, kumppanini ei enää pidä minua viehättävänä”. Ja tarinaan voi kuulua se, että ajattelet, että hän rakastaisi sinua vähemmän.


Pelko yrittää suojella sinua siltä, että menettäisit kumppanisi.


Voit kiittää pelkoa siitä, että se yrittää suojella sinua ja pitää sinut turvassa.


Sinulla on vaihtoehtoja. Voit yrittää hallita kehoasi, tai voit päättää luottaa.


Pelko helposti ajaa meidät hallitsemaan kaikkea enemmän. Kun pelkäämme lihomista, hallitsemme syömistä. Samalla tavalla kuin voimme olla epävarmoja tai mustasukkaisia kumppanista, saatamme yrittää luoda turvaa itsellemme tarkkailemalla hänen puhelintaan tai liikkeitään. Yrittämällä hallita niitä.


Kummassakin tapauksessa ongelma on luottamuksen puute. Aivan kuin kumppanin puhelimen läpi käyminen ei tuo meille turvaa, ei ruoan ja kehon hallinnoiminen voi koskaan olla ratkaisu.

Todennäköistä on, että hallinnoimisen luoma turvallisuuden tunne on vain näennäistä ja hetkellistä. Kaiken lisäksi se on pitkällä tähtäimellä erittäin kuluttavaa, sekä sinulle että kehollesi.


Kontrolloiminen ei poista pelkoa vaan se on ainoastaan surkea korvike sille, minkä oikeasti tarvitsee muuttua, jotta tuntisimme olevamme rakastettuja ja turvassa.


Ole vihainen


Lihominen maailmassa, joka yhdistää siihen niin paljon negatiivista, ei ole helppoa.


Jos olet lihonut, tunne kaikki tunteet, joita lihominen herättää. Pelkoa, vihaa, katkeruutta. Hyväksy se, että pelko on todellista ja että lihominen tekee elämästä vaikeampaa. Tunnusta myös se sorto ja stigma, joita olet itse saanut kokea tai jota olet nähnyt muiden kokevan painonsa vuoksi.

“Oletko varma, että sinun kannattaa syödä tuota?” – kun muut rikkovat rajojasi


Millaisia ihmisiä sinulla on ympärilläsi? Kuinka paljon laihdutuspuhetta tai muiden kehoinhoa joudut kuuntelemaan?


Sillä on oikeasti iso vaikutus sinuun. Jos vain mahdollista, pyri vähentämään kanssakäymistä sellaisten ihmisten kanssa, jotka saavat sinut tuntemaan olosi huonoksi kehossasi.


Ja vastapainoksi hanki ympärillesi sellaisia ihmisiä, joiden elämä ei pyöri laihdutuksen tai kehotyytymättömyyden ympärillä. Vietä aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät sinut ehdoitta, juuri sellaisena kuin nyt olet! Se, mitä voit tehdä tämän suhteen tällä sekunnilla, on liittyä ihanaan Facebook-ryhmäämme Syö, nauti, vapaudu.


Lisäksi seuraa sosiaalisessa mediassa eri kokoisia ihmisiä. Näin alat tiedostamatta ja pikkuhiljaa huomata, että ihmiset, riippumatta heidän kehonsa muodosta tai koosta, voivat olla onnellisia, menestyneitä ja hyvinvoivia.


Ajattele seuraavaksi jotakin sinulle läheistä ja tärkeää ihmistä.


Ota kynä ja paperia ja kirjoita kaikki asiat, joista hänessä pidät.


Onko näillä mitään tekemistä hänen painonsa kanssa?


Lilan värisiä ilmapalloja ja muutama punainen ilmapallo taivasta vasten

Mitä rajaa et ole asettanut?


Kannattaa etukäteen harjoitella, mitä sanot, jos tai kun muut ihmiset kommentoivat syömisiäsi tai kehoasi. Harjoittelun voi tehdä peilin edessä.


Voi olla, että et ole vielä oppinut pitämään puoliasi ja asettamaan rajoja.


Voit muotoilla valmiiksi omaan suuhusi sopivat rajan vetävät lauseet tai julkilausumat. Nämä ovat lauseita, jotka ilmaisevat näkökantasi lempeästi ja jämäkästi, esimerkiksi:


“Tiedän, että yrität auttaa, mutta kun tarkkailet ja kommentoit syömisiäni, se saa minut tuntemaan oloni huonoksi omassa kehossani ja kokemaan epävarmuutta ruokavalinnoistani. Arvostaisin kovasti, jos pidättäytyisit kommentoimasta syömisiäni. Olisiko tämä OK? Tiedän, että se voi olla vaikeaa, joten tiedä, että koska yritän kunnioittaa itseäni ja kehoani, jos näitä kommentteja vielä tulee, aion ystävällisesti muistuttaa sinua siitä, että jätät kommentoimatta.”


Tai esim. “Voitaisiinko olla puhumatta pahaa muiden ihmisten painosta tai kehosta? Minusta se on ilkeää ja aiheuttaa vahinkoa meille kaikille, jotka kamppailemme oman kehon hyväksymisen kanssa.”


Miten puhut itsellesi?


Millaisia ajatuksia pyörittelet päässäsi, erityisesti liittyen ruokaan ja kehoon?


Kun kävelet kokovartalopeilin ohi, mitä ajatuksia sinulle tulee?


Jos syöt koko suklaalevyn, mitä ajatuksia sinulle tulee, kun levy on syöty?


Kohtele itseäsi niin kuin kohtelisit hyvää ystävää.


Itsepuheella on SUURI merkitys sille, miten hyvinvoivaksi ja jopa onnelliseksi tunnet itsesi.


Kun sinuun iskee lihomisen pelko


Kysy: Kykenenkö käsittelemään tämän nyt?


Jos vastaus on ei, päätä, että otat sen esiin myöhemmin, kun esim. kirjoitat päiväkirjaa illalla tai kun sinulla on seuraava tapaaminen esim. coachin tai terapeutin kanssa.


Jos taas vastaus on kyllä, kysy:


Mistä tämä pelko tulee?


Mitä tarinaa kerron itselleni?


Mitä ajattelen, että tapahtuu, kun lihon?


Miltä pelko yrittää sinua suojella?


Mitä tarpeita sinulla on, tarpeita jotka tarvitsevat huomiota?


Anna itsellesi lupa tuntea negatiivisia tunteita. Ole vihainen, surullinen tai turhautunut, mitä tahansa tunteita sinulle nousee esiin.


Kun olet valmis, kysy:


Mitä rakastava vanhempi sanoisi lapselle, joka tuntisi tällä tavalla?


Tai: Mitä sinun tarvitsee kuulla juuri nyt? Mitä sinä kaipaat ja tarvitset?


Laihdutuskulttuuri yrittää vetää sinut mukaansa, ja on normaalia ja täysin ok, että tunnet suurta houkutusta palata takaisin vanhaan ja yrittää eliminoida lihomisen pelon laihduttamalla. Se on tuttu ja turvallinen tapasi, joka on ennenkin "toiminut" (hetkellisesti) saaden olosi (hetkellisesti) paremmaksi ja jopa voimaantuneeksi, koska "nyt teen tälle painolle jotain ja tällä kertaa onnistun!"


Luultavasti olet ollut useamman kerran samassa tilanteessa.


Voit tarkastella vanhoja kokemuksiasi laihduttamisen kanssa ja miten se on sinuun ja kehoosi vaikuttaneet. Pysyikö paino koskaan poissa? Veikkaan, että ei. Et ole yksin, sillä näin se menee. Olen itsekin ollut tuossa samassa tilanteessa useamman kerran ja houkutus alkaa laihduttaa on suuri. Totuus ja lopputulema on silti joka kerta sama: Laihduttaminen ei toimi.


Valppaana oleva vaaleanharmaa kissa katsoo heijastustaan ikkunasta ja kuuntelee mitä ympärillä tapahtuu

Vaaka tai vaatekoko ei ole oikea tapa mitata onnistumista


Laihdutuskulttuuri on opettanut meille, että onnistuminen, viehättävyys, terveys ja ihmisarvomme on sidottu siihen, että pysymme laihoina. Tai jos olemme keskivertoa painavampia, meidän täytyy ostaa muiden hyväksyntä pudottamalla painoa.


Sinun täytyy määrittää uudestaan ne tavat, joilla mittaat onnistumista ja edistymistäsi!


Mitä sinä haluat?


Tavat mitata onnistumista voivat olla esimerkiksi:


  • Mieluisan liikuntaharrastuksen löytäminen

  • Suklaan syöminen ilman syyllisyyttä tai katumusta

  • Kalorien laskemisen lopettaminen

  • Sohvan pohjalle jääminen hyvillä mielin, vaikka olit suunnitellut lenkille lähtöä

  • Tukevan aamiaisen syöminen

  • Energia ja jaksaminen tehdä muutakin kuin ajatella ruokaa ja painoa


Yksi hyvä tapa opettaa itsellesi, että olet muutakin kuin kehosi, on löytää uusia kiinnostuksen kohteita elämääsi. Sellaisia, joilla ei ole mitään tekemistä ruoan kanssa tai kehon muuttamisen kanssa!


Mistä sinä nautit?


Jos sinun on vaikea vastata tähän kysymykseen voit miettiä, mistä nautit lapsena? Mitä tykkäsit tehdä niin paljon, että ajantaju katosi?


Se voi olla mitä tahansa maalaamisesta opiskeluun, tarinoiden kirjoittamiseen tai ratsastukseen.


Tämä on iso osa seuraavaa kohtaa eli sitä, mitä muuta olet kuin “ikuinen laihduttaja” tai “ihminen, joka yrittää syödä mahdollisimman terveellisesti.”


Kuka sinä olet?


Tuntematta sinua voin sanoa, mitä et ole: ulkonäkösi, painosi tai vaatekokosi.


Intuitiivisen syömisen lähestymistavan toisen kehittäjän, Evelyn Tribolen, kehittämä loistava mantra vaikeisiin hetkiin on:


“Minun on vaikea hyväksyä kehoani juuri nyt ja minä olen ________ ja minä olen _________ ja minä olen _________.”


Lisää mantraan arvostamiasi ominaisuuksia, vahvuuksia tai lahjoja, joita sinua on. Ominaisuuksia, jotka eivät liity ulkonäköön vaan siihen, kuka sinä olet. Voit sekä tunnustaa sen, että sinusta tuntuu pahalta juuri nyt, että kääntää huomion kaikkeen siihen, mitä arvostat itsessäsi.


Lause voisi näyttää esim. tältä: “Minun on vaikea hyväksyä kehoani juuri nyt ja minä olen sinnikäs ja minä olen ahkera työntekijä ja minulla on tunneälyä.”


Tai esim. “Minun on vaikea olla kehossani juuri nyt ja minä olen hyvä ystävä ja minä olen musikaalinen ja minä olen luotettava.”

Millaisia vaatteita käytät?


Pinkit rusetilliset korkokengät vaalealla taustalla

En voi tarpeeksi korostaa, miten tärkeää on, että vaatteesi eivät kiristä ja että tunnet olosi mukavaksi niissä!


Jos vaatteesi kiristävät tai hiertävät, se on jatkuva muistutus siitä, että sinulla on epämukava olo kehossasi ja/tai et hyväksy kehoasi!


Tämä ON haitallista.


Se vaikuttaa suoraan mm. siihen, miten paljon uskallat syödä sen sijaan, että pystyisit syömään sen verran kuin kulloinkin tarvitset ja sinun tekee mieli ja siihen, miten itsevarma olet muiden ihmisten seurassa.


Siivoa vaatekaappisi. Montako vuotta ne vaatteet ovat odottaneet “sitten kun” -päivää?


Vääränkokoisten vaatteiden pois heittäminen tai lahjoittaminen on yksi voimakkaimpia käytännön askelia oman kehon hyväksymisessä ja intuitiivisen syömisen opettelussa.


Hyväksy kehosi koko samalla tavalla kuin hyväksyt kengänkokosi. Ethän yritä tunkea jalkojasi liian pieniin kenkiin? Ja jos käytät liian pieniä kenkiä, miltä se saa olosi tuntumaan? Miten käyttäydyt, kun sinulla on liian pienet kengät jalassa? Veikkaan, että se ei tunnu ollenkaan hyvältä. Ja näin se menee myös vääränkokoisten vaatteiden kanssa.


Muista myös, että ketään ei kiinnosta eikä kukaan ei voi tietää, mitä vaatekokoa käytät tai sen, oletko joutunut ostamaan uusia isompia vaatteita!


Kun syöt nälkä- ja kylläisyyssignaalien mukaan ja pidät huolta unesta, levosta ja henkisestä jaksamisesta, kehosi hakeutuu sille sopivaan, biologiseen normaalipainoon. Tämä on painoalue, jossa kehosi tuntee olevansa turvassa. Ja kun kehosi tuntee olevansa turvassa, pystyt tekemään rauhan ruoan kanssa. Et enää ajattele ruokaa jatkuvasti, ruokaan liittyvä ahdistus häviää etkä koe enää tarvetta syödä kaappeja tyhjäksi kekseistä ja suklaasta.


Voi hyvin olla, että huomaat myös esim. masennuksen ja ruoansulatusvaivojen helpottavan, kun kehosi saa viimein tarpeeksi ravintoa ilman syömiseen liittynyttä stressiä. Luultavasti nukut paremmin ja jaksat olla paremmin läsnä läheisillesi.


Muista, että kehosi ei kuulu olla sellaisessa painossa, jota pystyt ylläpitämään ainoastaan rajoittamalla syömisiäsi tai mikromanageroimalla syömääsi ruokaa.


Jos painosi nousee, kun syöt kehoasi kuunnellen, se on merkki siitä, että pidät huolta itsestäsi ja annat kehollesi sitä ravintoa, mitä se tarvitsee!


Tiedän varmuudella, että sinä et ole syntynyt tähän maailmaan vain, jotta voisit käyttää koko ikäsi yrittäen pudottaa painoa, yrittäen syödä täydellisesti ja käyttäen aikasi ruoan ja kalorien miettimiseen.


Sinä ansaitset syödä ja viedä tilaa tässä maailmassa. Sinun kehosi ei ole vääränlainen eikä sitä tarvitse “korjata”.


Jos sinulla on ahdistusta tai pelkoa liittyen kehoosi ja ruokaan, suosittelen hankkimaan tähän apua. Tiedät ehkä jo, miten kokonaisvaltaisesti pelko vaikuttaa hyvinvointiisi ja terveyteesi ja jokapäiväiseen elämääsi. Omaan hyvinvointiin sijoittaminen on sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin nopeasti ja usein moninkertaisena. Älä jää yksin.


Jos koet tarvitsevasi yksilöllisempää apua, pidän sinulle mielelläni ilmaisen alkukartoituksen. Tapaamisessa selviää mm. mitä tarvitset päästäksesi eteenpäin ja se, olenko sopiva coach sinulle. Tapaaminen ei sido sinua mihinkään. Varaa oma aikasi täältä.

Lähteet:

Thomas, Laura: Just eat it. How intuitive eating can help you get your shit together around food. Blue bird UK, 2019.

https://nudenutritionrd.com/overcoming-the-fear-of-weight-gain/

https://corinnedobbas.com/how-to-handle-the-fear-of-weight-gain-as-you-become-an-intuitive-eater/

https://www.popsugar.co.uk/fitness/how-to-be-ok-with-weight-gain-while-intuitive-eating-47194072?utm_medium=redirect&utm_campaign=US:FI&utm_source=www.google.com