Hylkää laihdutusajattelu – intuitiivisen syömisen periaate #1

Hylkää laihdutusajattelu on tärkeästä syystä intuitiivisen syömisen ensimmäinen periaate. Miksi? Koska niin kauan kun uskot, että laihtuminen korjaisi elämäsi ja tietoisesti tai tiedostamatta etsit sitä viimeistä, toimivaa dieettiä, et ole vapaa oppimaan intuitiivista syömistä uudelleen.


Ajatus siitä, että ei rajoittaisi syömistä mitenkään tuntuu useimmista ihmisistä pelottavalta: Mitä jos en pysty lopettamaan syömistä? Söisin vain suklaata ja pasteijoita aamusta iltaan!


Jos luet tätä voi olla, että olet tiedostanut ettet kestä enää yhtäkään laihdutuskuuria tai elämäntapamuutokseksi naamioitua ruokavalio-ohjelmaa. Ehkä olet yrittänyt, mutta mitä useammin olet laihduttanut, sitä lyhyemmän aikaa pystyt pitäytymään missään “ohjelmassa”. Olet palanut loppuun.


Samaan aikaan rajoittamisesta ja kehofantasiasta luopuminen voi nostattaa jopa paniikinomaisia tuntemuksia. Siitä huolimatta tiedät, et vain enää pysty laihduttamaan.

Pinkillä taustalla valkoinen lautanen, jonka päällä haarukka ja veitsi sekä mustalla piirretty surunaama

Käytän tässä postauksessa sanaa “laihduttaminen” yleisterminä niin laihduttamiselle, kuin erilaisille “elämäntapamuutoksille” jotka tosiasiassa ovat laihduttamista sekä erilaisille dieeteille. Jos olet rajoittanut syömisiäsi, yrittänyt vähentää tai kokonaan sulkea pois ruokavaliostasi tiettyjä ruokia tai jopa ruokaryhmiä, tämä on käytännössä sama asia kuin laihduttaminen. Ruoan rajoittamisesta seuraa vaille jäämisen kokemus, joka johtaa tyypillisesti ylensyömisen ja syömisen rajoittamisen vuorotteluun: olet joko dieetillä tai olet “repsahtanut”. Tämä on kuluttava tapa elää, ja todennäköisesti se on vaikuttanut itsetuntoosi ja elämänlaatuusi huonontavasti.


Todennäköisesti dieetillä pysyminen on enemmän tai vähemmän määrittänyt sitä, miten hyvä tai onnistunut ihminen olet.


Moni on tässä vaiheessa eräänlaisessa jumitilassa; “jos jatkan laihduttamista, tiedän että lihon kilot takaisin ja kroppa menee vielä enemmän sekaisin, mutta jos lopetan laihduttamisen, lihon vielä enemmän.”


On tärkeää sisäistää se, että laihduttaminen on se, mikä aiheuttaa yli kehon tarpeiden syömistä.


Jos rajoittaminen on ongelmien aiheuttaja, miten se voisi koskaan olla ratkaisu?


Jos tässä vaiheessa vielä toivot, että jostain löytyisi se yksi ja viimeinen dieetti tai ruokavalio-ohjelma, joka tekee sinusta hoikan ja terveen ja onnellisen, se estää sinua vapautumasta laihdutusajattelusta ja oppimaan intuitiivisen syömisen uudelleen.


Mutta en tiedä miten syödä, jos en rajoita syömisiäni…

Muistele kertaa, jolloin opit uuden taidon, esimerkiksi uimataidon. Syvässä vedessä oleminen oli pelottavaa silloin, kun et vielä osannut uida. Mutta tiesit, ettet opi uimaan seisomalla altaan reunalla ja katsomalla vettä. Sinun piti mennä veteen! Ja sinä opit. Et kaikkea kerrallaan, vaan tulit asteittain taitavammaksi.


Aivan kuten et voi hallita ympärilläsi olevaa vettä, syömisen hallitseminen ei kuulu intuitiiviseen syömiseen.


Kun opit kuuntelemaan kehosi viestejä ja luottamaan kehosi viisauteen, ymmärrät kontrollista irti päästämisen merkityksen. Aivan kuten uidessasi huomaat, että kun et enää taistele vettä vastaan, voit kellua veden pinnalla ja vesi kannattelee sinua. Kun päästät irti ja luotat.

Vaaleanlilalla taustalla tummahiuksinen tyttö, jolla on lautasellisen vohveleita lisukkeineen kädessään ja pitää toista kättä suunsa edessä

Milloin aloitit ensimmäisen laihdutuskuurisi?


Oletko nyt hoikempi kuin ennen laihduttamisen aloittamista? Todennäköisesti et, ja vika ei ole sinussa vaan siinä, että laihduttaminen ei toimi. Ja laihduttaminen on haitallista, jopa vaarallista. Ei todellakaan harmitonta!


Laihduttaminen johtaa täysin päinvastaiseen lopputulemaan kuin mitä se lupaa. Niin kutsuttu laihduttajan dilemma johtaa kierteeseen, jossa laihduttaja päätyy lopulta takaisin aloituspainoon tai korkeampaan painoon kuin mistä hän aloitti.


Ja sitten on taas seuraavan laihdutuskuurin aika. Laihduttaminen on kuin uhkapeli, jossa välillä tunnet koukuttavaa voiton tunnetta. Mutta mitä pidempään pelaat, sitä suuremmat kertyneet tappiot ovat ja sitä vaikeampaa pelaamisen lopettaminen on, koska uskot seuraavan voiton olevan ihan kulman takana.


Monelle meistä laihduttaminen on ollut tapa saada oma elämä hallintaan.


Mieti vaikka aikoja, jolloin olet aloittanut laihduttamisen. Ei ole ollenkaan epätavallista, että laihduttaminen aloitetaan samoihin aikoihin, kun elämässä tapahtuu muita muutoksia, esimerkiksi avioero tai uudessa työssä aloittaminen. Lisäksi laihduttaminen on monelle meistä tapa reagoida pelottavilta tuntuviin muutoksiin: se on tapa luoda turvaa ja hallinnan tunnetta elämän myllerryksissä, kun kaikki muu tuntuu hallitsemattomalta.


Ja laihduttamisen suunnittelu ja aloittaminen luo toivoa ja jännitystä: “Tämä on se dieetti, joka toimii!” Eli se dieetti, jota pystyt noudattamaan ja jonka ansiosta sinusta tulee hoikka, kaunis, onnellinen ja pääset irti ‘ruokariippuvuudestasi’.


Toivosta ja laihduttamisen tuomista lupauksista luopuminen voi olla todella vaikeaa. Samalla muista, mistä kaikesta muusta pääset irti, kun luovut laihduttamisesta: turhista toiveista, epäonnistumisen kokemuksista, väsymyksestä, ajan ja rahan haaskauksesta.


Mitä tehdä ensimmäisenä?

Jotta pystyt luopumaan laihduttelusta, sinun täytyy sisäistää se, että laihduttaminen ei toimi. Ehkä ajattelet, että sinulla olisi parempi olo kehossa kun olet laihtunut. Mutta laihtuminen ei paranna huonoa kehonkuvaa. Lisäksi tutkimukset ovat selkeitä siinä, että psyykkisen hyvinvoinnin paraneminen painonpudotuksen myötä on aivan yhtä väliaikaista kuin pudotetut kilot. Kun paino tulee takaisin, olet takaisin lähtöpisteessä.


Vaikka et enää aktiivisesti laihduta, todennäköisesti olet silti eräänlaisella tiedostamattomalla laihdutuskuurilla.


Laihdutusajattelu on yhä läsnä. Laihdutusajattelu taas vaikuttaa käytökseesi: tiedostamattomaan laihdutteluun. Sen vuoksi kärsit yhä laihduttamisen sivuoireista kuten siitä, että et pysty säilyttämään ‘herkkuja’ kotona, koska syöt ne heti pois. Tiedostamattoman laihduttelun huomaaminen on vaikeaa, jos et tiedä mitä etsiä. Lisäksi häiriintynyt syöminen on nykyaikana niin tavallista, että sitä pidetään normaalina ja siihen jopa kannustetaan!


Esimerkkejä tiedostamattomasta laihduttelusta ovat:

  • Hiilihydraattien laskeminen tai rajoittaminen.

  • Vain “turvallisten” ruokien syöminen.

  • Syöminen vain tiettyihin kellonaikoihin vaikka olisit nälkäinen (esimerkiksi ei klo 19 jälkeen tai pätkäpaaston harjoittaminen).

  • Katumuksen harjoittaminen (“huomenna syön terveellisemmin”).

  • Nälän siirtäminen nesteiden avulla (esimerkiksi kahvin).

  • Syöt eri tavalla muiden ihmisten seurassa (esimerkiksi koska haluat näyttää muille syöväsi terveellisesti).

  • Teet ruokavalintoja tai tuomitset syömisiäsi sen perusteella mitä “ansaitset” syödä (nälkäviestien kuuntelemisen sijaan).

  • Rupeat kasvissyöjäksi/välttelet gluteenia/mitä tahansa tarkoituksenasi pudottaa painoa.


Kaksi erilaista värikästä tofusalaattia valkoisissa kulhoissaan valkoisella marmoripinnalla

Miten laihduttamisesta pääsee eroon?


Jotta voisit luopua laihduttamisesta, sinun täytyy muuttaa ajattelumallejasi. Vasta sen jälkeen voit luoda terveen suhteen ruokaan ja kehoosi.


Seuraavana ovat askeleet, joilla pääset alkuun laihdutusmentaliteetista luopumisessa.


Tunnusta, että laihduttaminen aiheuttaa vahinkoa.


Tutkimusaineistoa tästä on runsaasti. Laihduttaminen on vahingollista ja loppujen lopuksi vain kasvattaa ongelmiasi. “Onnistunut laihdutus” on kulttuurinen myytti, ja tutkimus ei ole tätä vieläkään löytänyt.


Ehkä et ole koskaan varsinaisesti laihduttanut, vaan pyrkinyt “syömään terveellisesti” ja välttelemään tiettyjä ruoka-aineita kuten sokeria tai hiilihydraatteja. Tulos on kuitenkin sama, eli vääristynyt suhde ruokaan. Muista taas, että jos laihduttaminen (ja ruoan rajoittaminen) on ongelma, miten se voisi olla osa ratkaisua?


Laihduttamisen aiheuttamat haitat ovat paradoksaalisia. Laihduttaminen:

  • Opettaa kehoa varastoimaan rasvaa, kun alat taas syödä.

  • Hidastaa painonpudotusta, jokaisen laihduttamisyrityksen jälkeen aina vähän enemmän.

  • Hidastaa aineenvaihduntaa, eli keho tarvitsee pienemmän määrän energiaa tehtäviensä täyttämiseksi.

  • Lisää ahmimista ja mielitekoja.

  • Kadottaa yhteytesi omiin nälkä- ja kylläisyyssignaaleihisi.

  • Muuttaa rasva- ja lihasmassan suhteellisia osuuksia kehossa.

  • Lisää huomattavasti syömishäiriön riskiä.

  • Lisää stressiä, itsetunnon alenemista, epäonnistumisen kokemusta ja sosiaalista epävarmuutta.

  • Lisää kontrollin menetystä tai ns. ylensyömistä syödessä, jos ja kun koet rikkoneesi “sääntöä”.

  • Jojolaihdutus lisää ennenaikaisen kuoleman ja sydänsairauksien riskiä.

Lisäksi laihduttaminen hiljalleen rapauttaa itsevarmuuden ja itseluottamuksen. Moni ihminen, jolla on lihavuutta, kokee että hänessä täytyy olla jotain vikaa. Tämä on ns. sisäistettyä läskifobiaa.


Sorrettu tai syrjitty ihminen alkaa uskoa, että sortajat ovat oikeassa: laihdutuskulttuuri on opettanut meille, että paino on ihmisen arvon mittari ja että kuka tahansa voi saada hoikan kehon kun vain on tarpeeksi tahdonvoimaa ja älyä tehdä asiat oikein.


Kun lihava ihminen uskoo tämän viestin hän tekee päätelmän, että hänessä ihmisenä täytyy olla jotakin perustavanlaatuista vialla. Tämä johtaa helposti siihen surulliseen tilanteeseen, jossa ihminen ei koe ansaitsevansa samoja asioita tai samanlaista kohtelua kuin mitä hoikat ihmiset saavat.


Ole tietoinen laihdutusmentaliteetin piirteistä ja ajatuksista.


Luovu itsekurista, tahdonvoimasta ja siitä ajattelusta, että olet joko onnistunut tai epäonnistunut. Itsekuri ei kuulu mihinkään ruokailuhetkeen eikä varsinkaan intuitiiviseen syömiseen. Itsekuri on vahingollista, kun sitä käytetään ruoan ja syömisen rajoittamiseen tai kontrolloimiseen.


Voimaa vastaan syntyy aina vastavoima. Tämä näkyy esimerkiksi yhteiskunnassa niin, että autoritääriset otteet synnyttävät mellakoita tai mielenosoituksia. Syömisessä ja laihduttamisessa taas tiukkojen sääntöjen noudattaminen voi helposti laukaista sisäisen kapinallisen, joka ei säännöistä pittaa ja syö mitä haluaa.


Tärkeää onkin ymmärtää, että tämä kapinointi on normaalia ja tervettä itsesuojeluvaistoa, jonka tarkoitus on pitää omista rajoista huolta.


Tämä onkin yksi laihduttamisen paradokseista: Sinä sekä haluat tiukat rajat ja säännöt syömiselle, että rikkoa sääntöjä ja saada autonomiasi takaisin.


Kun laihdutat tai muuten rajoitat syömisiäsi, todennäköisesti syöt enemmän kuin muuten söisit tapana saada autonomiasi takaisin. Tuloksena on sisäinen kamppailu, jonka intensiteetti vahvistaa uskoasi siihen, että et pysty hallitsemaan syömisiäsi, koska sinussa on vikaa ja sinulla ei ole tarpeeksi itsekuria. Lopulta itseluottamuksesi on riekaleina ja saatat kokea syvää häpeää.


Se, mikä alkaa psykologisesti terveenä käytöksenä, päättyy katastrofiin.


Saman kapinointireaktion saatat huomata, kun joku muu rikkoo rajojasi esimerkiksi kommentoimalla painoasi (“sinun ei kannattaisi syödä tuota”). Ja sinähän syöt, koska sinua yritetään hallita ja haluat autonomiasi takaisin. Taas kerran täysin normaali reaktio kääntyy itseään vastaan, ja todennäköisesti tunnet olevasi heikko ja onneton. Tämä on yksi niistä monista syistä, miksi rajojen asettaminen muiden ihmisten kanssa on tärkeää.


Intuitiivisessa syömisessä sinun ei tarvitse enää kapinoida, koska kaikki valta on sinulla.


Intuitiivisessa syömisessä ei voi epäonnistua – se on oppimisprosessi alusta loppuun. Mustavalkoisen ajattelun sijaan alat nähdä lukemattomat eri harmaan sävyt. Kun ei ole enää epäonnistumista, on vain palautetta ja oppimista.


Käsi pitelee suljettua, ruskeaa paperipussia vaaleanpunaisella taustalla

Luovu laihduttajan työkaluista


Laihduttaminen perustuu ulkoisille tekijöille sisäisten signaalien sijaan, kuten ennalta määrätyille ruokavalio-ohjelmille, kellonajoille ja säädellyille ruokamäärille. Edistymistä mitataan myös ulkoisten mittareiden avulla, tyypillisesti vaa’alla, mittanauhalla tai vaatteilla.


Luovu laihduttajan työkaluista, kuten vaa’asta, ruokien punnitsemisesta ja ennalta määrätystä ruoan määrästä. Muista, että jos “järkevä ruokavalio-ohjelma” olisi ainoa mitä vaadittaisiin laihtumiseen, hyvin harva kamppailisi painonsa kanssa.


On myös hyvä pitää mielessä, että laihtuminen ei suinkaan tarkoita sitä, että menetetty massa olisi rasvakudosta. Kun nälkäinen keho ei saa tarpeeksi ravintoa, keho alkaa kannibalisoida itseään energiaa saadakseen. Lihaksissa oleva proteiini muutetaan arvokkaaksi polttoaineeksi keholle. Ja kun lihassolu on tuhoutunut, vapautuu vettä, joka poistuu kehosta. Ja paino putoaa. Kun menetät lihasta, aineenvaihduntasi kärsii.


Ironista vaa’alle astumisessa on, että riippumatta siitä onko luku ylös vai alas, sekä “hyvä” että “huono” luku vaa’alla voi laukaista ylensyömisen, joko lohdutukseksi tai juhlimiseksi. Vaa’alle astuminen voi pahimmillaan sabotoida kuukausien edistymisen intuitiivisessa syömisessä ja syöstä meidät takaisin laihdutusajatteluun. (Tästä voi tietenkin päästä eteenpäin siitä huolimatta!) Vaaka ei kerro sinulle mitään terveydestäsi, hyvinvoinnistasi tai edistymisestäsi. Älä anna sille valtaa tuhota hyvää oloasi.


Mitä vaa’alla käyminen antaa sinulle? Todennäköisesti ei mitään, mikä parantaa elämänlaatuasi. Sen sijaan se pitää huomiosi painossa eikä auta sinua pääsemään kosketuksiin intuitiivisen syömisen kanssa.


Hankkiudu kokonaan eroon vaa’asta tai vähintään astu sille mahdollisimman harvoin. Muista, että hyvin harvoissa tapauksissa painon mittaaminen on välttämätöntä ja vaa’alle astumisesta voi ja kannattaa kieltäytyä lääkärikäynneillä.


Ole myötätuntoinen itseäsi kohtaan.


Kun tuntuu, että kaikki ympärillä laihduttavat tai ainakin vahtivat syömisiään, voi olla todella vaikeaa olla menemättä siihen mukaan. Tutkija Michelle Lelwican mukaan laihtumisen metsästys on paljon enemmän kuin mitä pintapuolisesti saattaa näyttää. Hänen teoriansa mukaan hoikan kehon metsästys ja laihduttaminen yrittää täyttää hengellistä nälkää mm. tarjoamalla myyttejä, joihin uskoa, moraalisen koodiston, jonka mukaan elää ja syödä ja luoden yhtenäisyyden siteen naisten välille. Ei ole ihmekään, että laihduttaminen on koukuttavaa ja siitä irti pääseminen vie aikaa ja kärsivällisyyttä.


Kirjoitin ruokavalioiden tavasta muuntua jopa ideologiaksi aiemmin täällä:

Rajoita, kärsi, puhdistu – myytit ja uskomukset ruoasta


On selvää, että laihdutusmentaliteetista luopuminen ei käy yhdessä yössä tai kuukaudessa, sillä monilla meistä se on ollut seuranamme lapsuudesta saakka. Nykymaailmassa ei voi välttyä sen viesteiltä.


Aluksi siis riittää, että alat tiedostaa nämä ajatukset. Ja tiedostamisen jälkeen voit kyseenalaistaa ne.


Helpottaaksesi matkaasi, voit tukea itseäsi seuraavilla tavoilla jo tänään:

  1. Lakkaa seuraamasta laihdutusta ajavia ihmisiä sosiaalisessa mediassa sekä kaikkia niitä, jotka mainostavat laihdutukseen tähtäävää sisältöä.

  2. Lakkaa seuraamasta sellaisia ihmisiä, joiden kuvien katselu saa sinut tuntemaan negatiivisia tunteita, erityisesti omaan kehoon ja syömisiin liittyen. Ohjenuora: Jos jonkun ihmisen tai tilin seuraaminen synnyttää sinussa ajatuksia siitä, että sinun tarvitsee muokata kehoasi ja rajoittaa syömisiäsi, sinun kannattaa ehdottomasti lopettaa tämän tilin seuraaminen. Henkinen hyvinvointisi paranee hetkessä!

  3. Ota seurantaan erilaisia kehoja ja kehonmuotoja omaavia ihmisiä. Meillä kaikilla on omat, ainutlaatuiset kehomme!

  4. Ala sisäistää, että sinä olet niin paljon enemmän kuin vain kehosi koko tai ulkonäkö. Mikä on sinun lahjasi maailmalle? Mistä haluat tulla muistetuksi?

 

Laihdutusajattelusta luopuminen ei tarkoita, että yhtäkkiä lopettaisit täysin laihtumisesta unelmoimisen. Se olisi epärealistista. On kuitenkin ero siinä, yritätkö laihtua ja käyttäydyt sen mukaan, vai annatko laihtumisajatusten olla olemassa ilman, että ne saavat sinut takaisin laihdutuskierteeseen. Opi kyseenalaistamaan ne ajatukset ja muista aina, että ajatukset ovat vain ajatuksia, ei totuuksia!


Laihdutusajattelusta luopuminen on hidasta, joten anna itsellesi aikaa ja runsaasti myötätuntoa.


Voit aloittaa lukemalla seuraavat blogit:

Kehoahdistuksesta kehon hyväksymiseen

Lihomisen pelko – oletko laihdutuskuurilla tietämättäsi?


Kolme kirsikkaa ja yksi vadelma varsineen rivissä tummalla taustalla.

Lähteet:

Tribole, Evelyn; Resch, Elyse: Intuitive eating - A revolutionary program that works. St. Martin’s Press, 2012.