Kehoahdistuksesta kehon hyväksymiseen

Tämä on henkisen valmentajan Inna Thilin vieraspostaus.


Kuinka paljon kehoon liittyvää ahdistusta, turhautumista, pettymystä ja epätoivoa keskivertonaisen elämään kuuluu!


Elämme maailmassa, jossa olemme tottuneet vertailemaan kehoamme toisiin, jossa tietyn mallista kehoa pidetään parempana kuin muita, ja jossa tietyn mallisen kehon uskotaan tuovan mukanaan hyväksyntää, rakkautta, menestystä ja onnellisuutta.


Olemme oppineet ajattelemaan, että jos kehomme ei näytä tietynlaiselta, meissä on jotain vikaa, ja että meidän tulisi tehdä kaikkemme muokataksemme kehomme tiettyjen kriteerien mukaiseksi.

Kolme kirsikkaa ja keskellä yksi vadelma rivissä tummalla taustalla

Edes naiset, joiden keho on täsmälleen ihanteiden mukainen, eivät jää paitsi kehoon liittyvästä ahdistuksesta, vertailusta, kateudesta ja hylätyksi tulemisen pelosta. Hekin vertailevat itseään toisiin, näkevät omassa kehossaan virheitä ja puutteita, ja tuntevat riittämättömyyttä.


Mikä tässä kaikessa oikein on pielessä, ja miten sinä voisit korjata asian omalla kohdallasi, hyväksyä kehosi sellaisena kuin se on, ja ehkä jonakin päivänä jopa rakastaa sitä?


Oman kehon rakastaminen saattaa tuntua kaukaiselta, jopa mahdottomalta. Vaikka kehonsa rakastaminen on arvokas tavoite, tämän postauksen tavoitteena on antaa sinulle kolme askelta, joiden avulla pystyt siirtymään kehoahdistuksesta kehosi hyväksymiseen.


Hyväksyminen ei ole sama kuin rakastaminen, mutta hyväksyminen on valtavan iso askel irti kehoahdistuksesta.


Tiedän, että myös kehosi hyväksyminen sellaisena kuin se on voi tuntua kaukaiselta. Sekin voi tuntua mahdottomalta. Itsensä rakastamisen valmentajana pystyn kuitenkin näyttämään sinulle askeleet, joiden avulla se onnistuu.


Mistä kehoahdistus syntyy


Tarkoitan kehoahdistuksella laajasti kaikkia kehoon liittyviä negatiivisia ajatuksia ja tunteita. Kehoahdistuksessa on kyse siitä, että uskot, että kehosi pitäisi olla jollain tavalla erilainen kuin se on. Moni haluaisi kehonsa olevan erinäköinen (esimerkiksi hoikempi) kuin se on, mutta kehonsa voi kokea vääränlaiseksi muillakin tavoin, ja kehoahdistus voi tulla esimerkiksi siitä, että keho ei ole niin vahva ja kestävä kuin sen omasta mielestä pitäisi olla.


Seuraava kysymys on hyvin tärkeä.


Miksi niin moni haluaisi kehonsa olevan erilainen kuin se on?


En tiedä, onko tähän kysymykseen yhtä ainoaa oikeaa vastausta, mutta minun näkökulmastani (itsensä rakastamisen valmentajana) se on tämä:


Jos haluaisit kehosi olevan tavalla tai toisella erilainen kuin se on, syvällä sisälläsi uskot, että kehosi ei ole riittävän hyvä sellaisena kuin se on. Ja jos kehosi ei ole riittävän hyvä sellaisena kuin se on, se tarkoittaa, että sinä et ole riittävän hyvä sellaisena kuin olet.


Kokemus oman kehon riittämättömyydestä ei ole totuus, se on juuri sitä mitä sanoin sen olevan – uskomus.


Tämä uskomus voi kuitenkin näyttää hyvin vakuuttavasti todelta.


Mitä ajatus kehosi hyväksymisestä nostaa sinulla pintaan?


Työskennellessäni asiakkaiden kanssa teemme syvää työskentelyä mielen ja sen eri puolien kanssa. En auta asiakkaita kontrolloimaan negatiivisia ajatuksiaan ja tunteitaan tai pääsemään niistä eroon, vaan toimimaan niiden kanssa rakentavasti ja rakastavasti, niin että he voivat itse valita, miten toimivat ja elävät elämäänsä, sen sijaan, että negatiiviset ajatukset ja tunteet – kuten kehoahdistus – ohjaisivat heitä.


Jos ajattelet juuri nyt, että kehosi on riittävä ja oikeanlainen juuri sellaisena kuin se on, sinulle tulee todennäköisesti epämukava olo, ja mieleesi syöksyy tuhat ajatusta, jotka sanovat jotain sen suuntaista kuin:


”Oikeasti olen riittävä vasta, kun olen laihtunut x-kiloa.”


”Miehet ihan oikeasti tykkäävät enemmän hoikista/isorintaisista/leveälanteisista/pitkäsäärisistä/kiinteäpeppuisista naisista.”


”En voi mitenkään hyväksyä sitä, että olisin tämänpainoinen loppuelämän.”


”En voi hyväksyä itseäni tällaisena.”


”En voi olla onnellinen, ennen kuin olen saavuttanut ihannepainoni.”


”Olen hyvä tällaisena, ja nyt minun pitää varmistaa, että en liho tästä yhtään.”


Olemme oppineet ajattelemaan, että voimme hyväksyä kehoamme ja rakastaa sitä ainoastaan, jos se täyttää kriteerimme.


Ajatus siitä, että tuntisit kehosi riittäväksi ja hyväksyisit kehosi sellaisena kuin se tällä hetkellä on (mielestäsi epätäydellisenä), synnyttää vastalauseita. Ajatusrata kulkee niin, että jos hyväksyt kehosi sellaisena kuin se on nyt, kehostasi ei tule ikinä ihanteidesi mukaista, ja sinun täytyy tyytyä siihen mitä sinulla on nyt.


Tällainen lopputulos ei tyydytä mieltäsi, joten (alitajuisesti) päätät, että muovaat kehosi ensin ihanteidesi mukaiseksi, ja sitten tunnet, että kehosi on riittävä, ja sitten olet tyytyväinen kehoosi.


Tällainen ajattelutapa ohjaa sinua olemaan jatkuvasti tyytymätön itseesi ja kehoosi. Jos pääset tavoitteeseesi ja saat kehostasi sellaisen kuin olet aina halunnut, et olekaan tyytyväinen, vaan pelkäät menettäväsi sen.


Haluatko jatkaa elämääsi ajattelutavan kanssa, joka synnyttää jatkuvaa tyytymättömyyttä, vai haluatko oppia onnellisemman tavan elää?


Vihreitä, pinkkejä ja punaisia ilmapalloja taivasta vasten ja auringonvalo paistaa niiden läpi

Tietoinen ajattelumallin muutos: kehoahdistuksesta omasta kehosta iloitsemiseen


Olet nyt siis todennut, että nykyinen ajattelumallisi pitää sinut jatkuvasti kiinni kehoahdistuksessa. Sinun voi silti olla vaikea päästää irti kehoahdistuksesta ja alkaa ajatella toisella tavalla. Tässä minä voin auttaa.


Kun olet päästämässä irti yhdestä ajattelumallista, sinulla on vapaus valita tietoisesti, millaisen ajattelumallin haluat tilalle. Ajattele, saat itse valita!


Saanko ehdottaa suuntaa, millaisen ajattelumallin voisit haluta kehoahdistusta luovan vanhan ajattelumallisi tilalle?


Haluat ajattelumallin, joka auttaa sinua tuntemaan, että kehosi on riittävä, hyväksytty, ihailtu, rakastettu, rakas, ihana ja upea sellaisena kuin on.


Ja kun kehosi on riittävä, hyväksytty, ihailtu, rakastettu, rakas, ihana ja upea sellaisena kuin se on, sinä olet riittävä, hyväksytty, ihailtu, rakastettu, rakas, ihana ja upea sellaisena kuin olet.


Tämän saavuttaminen voi tuntua vaikealta, mutta jos se olisi mahdollista, niin vaihtaisitko kehoahdistusta aiheuttavan ajattelumallin ajattelumalliin, joka saa sinut tuntemaan iloa kehostasi?


3 askelta kehoahdistuksesta kehon hyväksymiseen


1) Tiedosta, mitä varten keho oikeasti on olemassa


Olemme sisäistäneet ajattelumallin, jonka mukaan kehon ainoa tehtävä on olla hyvännäköinen.


Lisäksi olemme saaneet tiukat kriteerit sille, mikä on hyvännäköistä. Kauneuskriteerit ovat sellaisia, että vain harva keho osuu niihin luonnostaan. Pitäisi olla samaan aikaan hoikka toisista paikoista ja muodokas toisista.


Jos kehomme ei ole hyvännäköinen, uskomme, että peli on osaltamme menetetty ja luovutamme, tai sitten teemme kaikkemme muovataksemme kehostamme hyvännäköisen.


Joko uskomme, että emme voi koskaan olla täysin onnellisia ja saada sitä mitä haluamme, koska kehomme ei ole nykyisten kauneuskriteerin mukainen, tai sitten uskomme, että voimme olla onnellisia ja saada kaiken mitä haluamme vasta, kun kehomme näyttää siltä miltä sen mielestämme pitäisi näyttää.


On tärkeää tiedostaa, että se mitä toiset ihmiset uskovat ja haluavat sinun uskovan itsestäsi ja kehostasi on eri asia kuin se mitä sinä uskot itsestäsi ja kehostasi. Alitajuisesti ajattelemme, että kun meille on media ja muu ympäristö antanut tällaiset kauneuskriteerit, niin meidän pitää sopia niihin, tai emme ole tarpeeksi hyviä.


Olet alkanut alitajuisesti ajatella, että kehosi pitää sopia tiettyihin kriteereihin.


Sinä voit kuitenkin tietoisesti valita, haluatko ajatella kehostasi niin, vai haluatko olla luomassa uudenlaista tapaa suhtautua kehoon myötätunnolla, hyväksynnällä ja rakkaudella.


Vaikka sinusta tuntuisi siltä, että toiset eivät tule ikinä hyväksymään kehoasi ja näkemään sitä kauniina, sinä voit valita tämän tien.


Vaikka et vielä tietäisi tarkalleen, miten pystyt hyväksymään kehosi ja pitämään siitä, voit valita tämän tien.


Yksi asia, joka voi auttaa irtautumaan ulkonäkökeskeisestä ajattelumallista on ajatella, miksi keho oikeasti on olemassa.


Kehon ainoa tehtävä ei ole olla hyvännäköinen.


Keho on olemassa, että voisit kokea maailman ja toimia siinä. Ilman kehoa et voisi nähdä, kuulla, tuntea, haistaa, maistaa. Ilman kehoa et voisi hengittää, kävellä, puhua, halata, rakastella.


Keho on olemassa, että voisit kokea elämän.


Vaikka ymmärtäisit tämän, saatat silti ajatella, että hyvännäköisillä ihmisillä on helpompaa. He löytävät helpommin ystäviä, kumppanin, hyvän työpaikan jne. He kelpaavat toisille ihmisille.


Tämä saattaa olla osittain totta.


Saattaa myös olla, että kehosi ei ole nykyisten kauneuskriteerien mukainen.


Estävätkö nämä asiat sinua kokemasta elämää?


Estävätkö ne sinua näkemästä, kuulemasta, haistamasta, maistamasta, halaamasta ystävää, tekemästä arvojesi mukaisia tekoja, nauramasta kippurassa, tekemästä työtä, rakastamasta?


Ensimmäinen askel kehoahdistuksesta irtautumisessa on sisäistää, että kehon kautta koet maailman ja elämän. Kehon tärkein tehtävä ei liity millään tavalla ulkonäköön.


Saattaa myös olla, että ihmiset saavat ystäviä, kumppanin, hyvän työpaikan jne., koska he ovat kivoja, hauskoja, älykkäitä, rakastavia, karismaattisia, empaattisia ja ihania ihmisiä. Se että ei ole kauneuskriteerien mukainen ei tarkoita, että jää paitsi elämän hyvistä asioista.

Ruskeahiuksinen nainen vaaleansinisessä paidassa halaa itseään kovaa silmät kiinni

2) Kohtaa kehoosi liittyvät negatiiviset ajatuksesi ja tunteesi itsemyötätunnolla


Itsensä rakastamisen työskentelyssä emme koskaan yritä muuttaa ajatuksia tai tunteita väkisin. Sen sijaan ohjaamme ajatuksiamme ja tunteitamme haluamaamme suuntaan itsemyötätunnon ja rakkauden avulla. Tässä postauksessa käsittelen yksinkertaisuuden vuoksi vain itsemyötätuntoa.


Itsemyötätuntoon kuuluu oman kärsimyksensä tiedostaminen ja lempeä läsnäolo omalle kärsimykselle sen sijaan, että yrittäisi paeta kärsimystään.


Kun alat kohdata kehoasi itsemyötätunnolla, tuot siis näkyviin kaikki kehoosi liittyvät negatiiviset ajatukset, vaatimukset, pettymykset, riittämättömyyden, pelon, vihan. Mitä ikinä kehosi ajatteleminen nostaa sinussa pintaan.


Sitten ympäröit itsesi ja nämä ajatukset ja tunteet myötätunnolla.


Et yritä muuttaa ajatuksiasi. Et yritä häivyttää tunteitasi, vaan annat itsesi tuntea ahdistuksen, riittämättömyyden, surun, kateuden, mustasukkaisuuden, kaikki tunteet, jotka sinulla kehoosi liittyen on.


Itsemyötätunnossa on taikaa! Itsemyötätunto aktivoi sisäisen voimasi, ja saa sinut näkemään itsesi eri tavalla kuin ennen.


Kun tunnet myötätuntoa itseäsi kohtaan kehoosi liittyvien negatiivisten ajatustesi ja tunteidesi takia, seurauksena on, että haluat kohdella itseäsi eri tavalla kuin ennen.


Sen sijaan, että haluaisit vaatia kehoasi olemaan tietynlainen, haluat olla kehosi tukena ja auttaa sitä kukoistamaan.


Tämä muutos tapahtuu sisälläsi itsestään itsemyötätunnon seurauksena.


Sinun täytyy kuitenkin tuntea aitoa myötätuntoa itseäsi kohtaan, että tämä muutos tapahtuu. En voi luvata, että pelkät itsemyötätuntoiset ajatukset riittävät.


Itsemyötätunto näyttää sinulle, että sinulla voi olla positiivisia tunteita kehoasi kohtaan koska tahansa, vaikka kehosi ei vastaisi toiveitasi.


Maksuton workshop: Ihana itsemyötätunto - lue lisää ja tilaa tästä

Koe itsemyötätunnon voima maksuttomassa workshopissa Ihana itsemyötätunto - Vaimenna sisäinen kriitikkosi, löydä sisäinen tukijasi, jonka voit tilata sähköpostiisi ja käydä läpi sopivana hetkenä! Voit ottaa workshopissa käsittelyyn esimerkiksi kehoahdistuksen, painosi, tai muun ”vian” tai heikkouden, jonka näet kehossasi ja kokea, miten itsemyötätunto muuttaa ajatteluasi ja kokemustasi itsestäsi.


3) Luo hyväksymisen tunne ja vahvista sitä


Itsemyötätunto valmistelee sinua kehosi hyväksymiselle. Kun alat opetella itsemyötätuntoista suhtautumista kehoosi, muutat pelin säännöt täysin.


Saatat tuntea esimerkiksi ahdistusta siitä, että kehosi ei ole sellainen kuin haluaisit, mutta ahdistus ei valtaa mieltäsi kokonaan.


Alat irtautua vaatimuksista, joita sinulla on ollut kehollesi. Alat tuntea positiivisia tunteita kehoasi kohtaan, vaikka se ei olisi täydellinen.


Tässä vaiheessa olet jo pitkällä! Kehoon suhtautuminen myötätunnolla voi olla ainoa mitä tarvitset muuttaaksesi suhteesi kehoosi täysin ja oppiaksesi iloitsemaan kehostasi.


Halutessasi voit kuitenkin viedä prosessin vielä pidemmälle.


Voit luoda tietoisesti tunteen siitä, että hyväksyt kehosi, ja harjoitella tätä tunnetta niin kauan, että aivosi tallentavat sen pitkäkestoiseen muistiisi ja tekevät kehosi hyväksymisestä uuden normaalin.


Kun kehosi hyväksymisestä tulee sinulle uusi normaali, sinulla on hyvä olo kehossasi, vaikka kehosi ei olisi kauneuskriteerien mukainen.


Sen sijaan, että vaatisit keholtasi asioita ja pakottaisit sitä muottiin, johon se ei yksinkertaisesti sovi, kunnioitat kehoasi ja kuuntelet sitä. Tällöin suhteesi kehoosi lisää hyvinvointiasi sen sijaan, että se heikentäisi sitä.



Inna Thil on henkisen hyvinvoinnin ja itsensä rakastamisen valmentaja, joka auttaa irtautumaan uupumukselle ja masennukselle altistavista ajattelumalleista, luomaan kestävää henkistä hyvinvointia ja rakentamaan aidosti onnellista, omannäköistä elämää. Lisätietoja osoitteesta rakasitsellesi.fi.