Millainen syöjä olet?

Millaiseksi syöjäksi luonnehtisit itseäsi?


Moni on alitajuisesti jatkuvalla dieetillä. Voi olla, että kutsut itseäsi “terveystietoiseksi syöjäksi”, mutta oikeasti olet yksinkertaisesti päättymättömällä laihdutuskuurilla.


Tyypillisiä oireita ovat, että aamu ja päivä sujuu “hyvin”, kunnes illalla nälkä ottaa vallan etkä pysty kontrolloimaan syömistäsi. Ehkä luonnehdit itseäsi sokeririippuvaiseksi tai tunnesyöjäksi tai ajattelet, ettet vain osaa syödä kohtuudella, koska “ruoka vain on niin hyvää”.


Oikea ongelmasi on, että yrität osin tiedostamatta laihduttaa, minkä vuoksi syöt aivan liian vähän silloin, kun kehosi eniten tarvitsee energiaa. Ja kun sama kaava on toistunut jopa vuosien ajan, ei riitä että päivän tai pari syöt riittävästi. Kyse on pidemmästä prosessista, jossa opettelet ravitsemaan itseäsi kunnolla, jolloin kehosi alkaa pala palalta taas luottamaan, että ruokaa on aina saatavilla eikä nälkää tarvitse enää nähdä tai nälänhätään tarvitse varautua.


Voi olla, että olet jatkuvasti väsynyt etkä jaksa tehdä mitään. Tähänkin syynä on usein se, että et syö säännöllisesti ja riittävästi. Erityisesti naiset syövät kuin tottumuksesta liian vähän aamulla ja päivisin, mikä kostautuu illalla. Näen saman kaavan asiakkaideni kohdalla.


Tyypillisesti taustalta löytyy vielä liuta sääntöjä ruokaa koskien – syyllisyyttä ja rajoituksia.


Kuten näet, tiedostamattoman laihduttamisen seuraukset ovat samat kuin laihdutettaessa. Siitä seuraa pakkomielteitä, itseinhoa, ja yleensä painonnousua.


Jos haluat vapautua ruokaan ja syömiseen liittyvistä ongelmista ja saada inspiraatiota ja tietoa päivittäin, liitythän ihanaan Facebook-ryhmäämme tästä.


Kaikilla on oma syöjäpersoonallisuutensa. Eri syöjäpersoonallisuuksia on kolme eri pääkategoriaa: tarkka syöjä, ammattilaihduttaja ja tiedostamaton syöjä. Nämä eivät ole kiveen hakattuja tai tieteeseen perustuvia kategorioita. Tarkoitus on herätellä sinua näkemään oma tilanteesi toisesta näkökulmasta.

Tarkka syöjä


Tarkat syöjät ovat varuillaan siitä, mitä he laittavat suuhunsa. He ovat hyvin tietoisia ravintosisällöistä, superfoodeista ja ravinnon vaikutuksista. Ulkopuolisille he näyttäytyvät “täydellisinä” syöjinä. Voi olla, että he usein kuulevat kehuja muilta koskien kurinalaisuuttaan tai tietämystään. Osa ihmisistä taas kokee tämän ihmistyypin rasittavana. Ulospäin tarkat syöjät näyttävät hyvin terveys- ja fitness-suuntautuneilta.


Miten he syövät? Tällä tyypillä on joukko erilaisia ruokakäytöksiä. Yhdessä ääripäässä he ovat huolestuneita jokaisesta ruokamurusesta, he käyvät tarkasti tuoteselosteet läpi ja ravintolassa kuulustelevat tarjoilijaa.


Syyllisyys on läsnä, jos suuhun eksyy mitä tahansa, mikä ei ole Tarkan syöjän sisäisissä säännöissä luokiteltu terveelliseksi. Tarkat syöjät syövät tyypillisesti liian vähän ja tarkkailevat syömiään ruokamääriä.


Tarkka syöjä voi käyttää suuren osan hereilläoloajastaan ruoan miettimiseen ja ruokailujen murehtimiseen ja suunnitteluun. Joskus Tarkka syöjä syö arkisin huolellisesti suunniteltuja aterioita “ansaitakseen” mättöpäivän viikonloppuisin tai juhlissa. Tyypillisesti Tarkan syöjän paino jatkaa nousuaan ruoan tarkkailusta huolimatta. Sen vuoksi hän saattaa harkita laihduttamisen aloittamista.


Omasta kehostaan huolta pitämisessä ei ole mitään vikaa. Liian usein kuitenkin mietitään vain, onko jokin ruoka “ravitsemuksellisesti terveellistä” kokonaan unohtaen, kuinka epätervettä ja mielenterveyttä vakavasti uhkaavaa on suhtautua ruokaan näin pakkomielteisesti. Kaiken kukkuraksi seuraukset kehosi terveydelle, joka lienee alkuperäinen motivaattori suhtautumiselle, ovat erittäin negatiiviset.


Kirjoitan myöhemmin siitä, miten ruoan “terveellisyys” on hyvin kiistanalaista eikä ollenkaan sitä, mitä olet tottunut ajattelemaan.


Ammattilaihduttaja


Ammattilaihduttajat on helpompi tunnistaa. Yleensä he ovat kokeilleet jokaista dieettiä: paastoa, vähärasvaista, karppausta, tiukkoja ruokavaliosuunnitelmia, ketodieettiä.


He tietävät paljon annoskoista, kaloreista ja hiilihydraattimääristä. Silti syy, miksi he ovat aina dieetillä on, että alkuperäinen laihdutuskuuri ei toiminut. Kerta toisensa jälkeen he hakkaavat päätään seinään etsien täydellistä ruokavaliota, joka ratkaisee heidän ongelmansa ja tekee heidät onnelliseksi.


He ovat jatkuvassa laihdutusansassa, jossa uusi dieetti seuraa ahmimista, joka johtui toisesta dieetistä. Syyllisyys ja “viimeinen ehtoollinen” -tyyppinen syöminen on heille ominaista. Kun ammattilaihduttaja “repsahtaa” suklaaseen, hän vetelee samalla kaikki muutkin herkut napaansa. Hän aidosti ajattelee, että “huomenna palaan taas ruotuun”, eikä usko syövänsä kyseistä ruokaa enää koskaan. Parempi syödä vielä, kun herkullinen ruoka on saatavilla!


Tarkan syöjän tavoin hekin ovat varovaisia ruokavalinnoissaan, mutta he tekevät ruokavalintansa perustuen siihen, mikä heitä laihduttaa. Jokainen päivä on uusi alku toivoen, että juuri tämä uusi dieetti on se joka toimii.


Jojolaihduttaminen johtaa aina vain suureneviin ongelmiin. Riski syömishäiriöihin kasvaa valtavasti ja keho on koetuksella, välillä nääntyen ja välillä niin täynnä, ettei se kykene sulattamaan kaikkea ruokaa. Kaikista pahiten jojoilu vaikuttaa mielenterveyteen, siihen miten suhtaudumme itseemme. Syytät itseäsi siitä, ettet pysty pysymään dieetillä, vaikka vika on AINA dieetissä, ei sinussa!


Tiedostamaton syöjä


Tiedostamaton syöjä syö yleensä niin, että hän tekee samalla jotain muuta – katsoo televisiota, lukee tai selailee puhelintaan. Tiedostamattomia syöjiä on erilaisia:


Kaoottinen tiedostamaton syöjä elää usein hyvin kiireistä elämää. Kaoottisuus ilmenee siinä, että hän syö mitä nyt sattuu käsiinsä saamaan – pikaruoka, suklaapatukka, kaikki käy. Ravintosisällöt ja ruokavalio ovat kyllä hänelle tärkeitä, mutta hän ei noudata niitä. Hän päätyy toistuvasti tilanteisiin, jossa hänellä ei ole aikaa ottaa niitä huomioon. Hän on niin kiireinen, juosten pää kolmantena jalkana, että hänen on vaikeaa tunnistaa nälkää, ennen kuin nälkä on kasvanut valtavaksi. Hän on myös pitkiä aikoja syömättä.


Älä-kieltäydy tiedostamaton syöjä on altis syömään aina, kun ruokaa on tarjolla tai edes näkyvillä riippumatta siitä, onko hänellä nälkä vai onko hänen vatsansa täynnä. Hän voi syödä kaiken minkä näkee, mutta erikoista kyllä, hän ei tiedosta syövänsä. Etenkään hän ei tiedosta, kuinka paljon hän syö. Buffetit ovat erityisen haasteellisia hänelle. On sanomattakin selvää, että hänen painonsa jatkaa selittämättömältä tuntuvaa nousuaan.


Älä-haaskaa tiedostamaton syöjä on tietoinen ruokaan menevästä rahasta. Hänen syömisensä määrittyy sillä, että hän saa mahdollisimman paljon rahalle vastinetta. Hän todennäköisesti syö lautasensa tyhjäksi, ja mahdollisesti myös puolison tai lasten lautaset.


Tunteikas tiedostamaton syöjä käyttää ruokaa kestääkseen tunteitaan, erityisesti vaikeita tunteita kuten yksinäisyyttä, stressiä ja vihaa. Hän yleensä näkee ruoan ongelmana vaikka todellinen ongelma on paljon syvemmällä. Toisin sanoen, ruoka ja syöminen ovat oikeasti hänelle ratkaisu, koska hän ei ole oppinut muita tapoja käsitellä epämukavia tunteita. Välillä tunteisiin reagointi on suklaapatukan syöminen stressaantuneena, joskus jopa kroonisia ahmimiskohtauksia.


Tiedostamaton syöminen on ongelma, jos se johtaa krooniseen ylensyöntiin ja pahaan oloon omassa kehossa. Ensimmäinen askel on huomata ja tiedostaa se, milloin syö. Jos huomasit kuuluvasi tiedostamattomiin syöjiin, ei hätää! Kirjoitin tietoisen syömisen opettelusta täällä.


Millainen intuitiivinen syöjä on?


Intuitiivinen syöjä kuuntelee ja kunnioittaa omia, sisäisiä nälkä- ja kylläisyyssignaaleja. Hän syö mitä haluaa ja tekee päätökset syödä ilman syyllisyyttä tai ruoan luokittelua “hyväksi” tai “huonoksi”. Hän on teeskentelemätön, vaikka se onkin vaikeaa nykymaailmassa, jossa tietoa ja syyllistämistä ruoasta ja painosta tulee joka tuutista.


Synnymme kaikki intuitiivisina syöjinä. Kun katselet taaperoikäistä lasta huomaat, että hän syö silloin kun hänellä on nälkä ja sen verran, kuin hän kulloinkin tarvitsee. Tutkimusten mukaan taaperoikäinen osaa vaistomaisesti säädellä, mitä ruokaa hän tarvitsee ja kuinka paljon silloin, kun hänelle annetaan vapaa pääsy eri ruokiin.


Lapsilla on noin viisivuotiaiksi asti sisäinen taito syödä juuri niin paljon ja niitä ruokia, joita he tarvitsevat. Määrät vaihtelevat suuresti päivittäin, mutta pitkällä tähtäimellä myös kaloriensaanti on tasapainoista. Vanhempien hyväntahtoisesti harjoittamat kontrollointi- ja pakotusstrategiat ovat haitallisia.


Lisäksi, yhdessä tutkimuksessa reilusti ylipainoiset aikuiset raportoivat lapsena kokeneensa syömiseen liittyvää kontrollointia enemmän kuin normaalipainoiset aikuiset. Kun vanhempi yrittää puuttua lapsen luonnolliseen syömiskäyttäytymiseen, ongelmat vain pahenevat.


Terapeutti ja ravitsemusterapeutti Ellyn Satterin uraauurtava työ on osoittanut, että jos ylipainoisten lasten vanhemmat antavat olla ja sallivat lapsen syödä ilman painostusta, lapset syövät lopulta vähemmän. Syy on, että lapsi oppii huomaamaan ja kuuntelemaan omia nälkä- ja kylläisyyssignaalejaan. Lisäksi tärkeänä osana prosessia, lapsi oppii luottamaan, että hänellä on aina ruokaa saatavilla. Ei tarvitse enää ylensyödä, opportunistisesti, puutteenalaisuuden kokemuksen vuoksi. Ei tarvitse enää ajatella ruokaa jatkuvasti.


Sama kaava toimii myös aikuisilla. Kuten muutkin luontokappaleet, me ihmiset olemme kaikki intuitiivisia syöjiä. Monilla tämä luontainen taito on hukkunut vuosien tai vuosikymmenten myötä, kun ulkopuolelta tulevat säännöt ja rajoitukset ovat rikkoneet luottamuksen oman kehomme viisauteen. Kirjoitan intuitiivisesta syömisestä enemmän tässä postauksessa.


Oletko kyllästynyt syömisen ja painon kanssa kamppailuun? Haluatko lisää energiaa ja parantaa suhteesi ruokaan? Aloita jo tänään ja tilaa ilmainen oppaasi lempeän elämäntapamuutoksen tekemiseen täältä.


Lähteenä käytetty: Tribole, Evelyn; Resch, Elyse: Intuitive eating - A revolutionary program that works. St. Martin’s Press, 2012.

© 2023 Health coach Heidi Sahlstedt.