Miten hyväksyt kehosi – ja miksi se on tärkeää elämäntapamuutoksessa

Seisotko peilin edessä nipistelemässä vatsamakkaroitasi? Ahdistaako sinua tulla valokuvatuksi ja inhoat katsella kuvia itsestäsi? Yritätkö mahtua vaatteisiisi sen sijaan että hankkisit vaatteita, jotka ovat oikean kokoisia sinulle?


Montako vuotta olet ollut tyytymätön kehoosi, 2, 5, 10, 20 vuotta, koko elämäsi?


Mitä tahansa vastasit, nyt on korkea aika muutokselle!


Mieti, mitä kehotyytymättömyys on sinulle koskaan antanut.


Millään oikeasti arvokkaalla tai tärkeällä asialla elämässäsi ei ole mitään tekemistä painosi kanssa. Vaikka moni ajattelee, että kehon hyväksyminen on kiinni laihtumisesta, näin ei ole.


Tiesitkö, että mitä enemmän tarkastelet, mittailet, punnitset ja yrität muokata kehoasi, sitä tyytymättömämpi sinusta tulee. Kehon esineellistäminen, mikä on varsinkin naisilla yleistä, johtaa loputtomaan tyytymättömyyden kokemukseen.


Et koskaan ole tarpeeksi hyvä. Ja koska ajattelet näin, siitä tulee sinulle todellisuutta.

Jos yrität hyväksyä itsesi kurittamalla kehoasi, liikunnalla, laihduttamisella, nälän näkemisellä, se tie vie vain syvemmälle itseinhon ja kehotyytymättömyyden syövereihin.


Syytämme usein kehoamme vaikeista tunteistamme, sillä se on helppo syntipukki. “Jos kehoni vain olisi oikeanlainen, en tuntisi inhoa sitä kohtaan.”


Oikeasti vaikeat tunteesi, kuten itseinho ja häpeä, ovat reaktioita ajatuksiisi. Ongelman juurisyy ovat negatiiviset ajatukset kehostasi.


Näitä ajatuksia on muokattava, ei kehoasi!


On tärkeää tiedostaa, että ulkonäön muokkaamisella, laihduttamisella ja kehoa kurittamalla ei voi saavuttaa parempaa itsetuntoa!


Rankaisemalla kehoa liialla liikunnalla, levon puutteella, ruoan rajoittamisella päinvastoin osoitat samalla itsellesi, ettei kehosi ole rakkauden ja huolenpidon arvoinen. Aito hyvinvointi ei ole mahdollista, jos et kohtele kehoasi rakastavasti.


Montako dieettiä olet aloittanut itseinhosta ja kurittamisesta käsin?


P.s. Tule mukaan ihanaan Facebook-ryhmäämme Syö, nauti, vapaudu! Saat mm. tukea ja vinkkejä kehon hyväksyntään ja ikuisen laihduttelun lopettamiseen.


“Kun olen laihtunut 10 kiloa, olen onnellinen.”


Pohdi omia uskomuksiasi kehoosi liittyen. Ne voivat olla hyvinkin syvällä pinnan alla, mutta sinun täytyy tuoda ne päivänvaloon.


Vain tiedostamalla ja sanoittamalla uskomuksesi voit viimein nähdä, että sinun ei tarvitsekaan elää niin kuin ne olisivat totta.


Otetaan esimerkiksi uskomus, että “kehoni on ruma”.


Kuka sanoo, että kehosi on ruma?

Verrattuna mihin?

Miten tämä uskomus vaikuttaa jokapäiväiseen elämääsi?

Mikä muu voisi olla totta?


Uskomuksesi on todellakin vain uskomus. Ei fakta.


Uskomuksesi kehostasi nimittäin luovat todellisuuden jossa elät, ne sävyttävät kuin varkain suhtautumista kaikkeen kehossasi ja siihen, miten kohtelet sitä. Jos ajattelet negatiivisesti kehostasi, et pysty kohtelemaan kehoasi, ja itseäsi, kunnioittavasti ja rakastavasti.


Ravitsetko itseäsi laadukkaalla ja hyvänmakuisella ruoalla?

Pukeudutko kauniisiin vaatteisiin?

Liikutatko kehoasi tavoilla, joista nautit?


Kaikista ongelmallisimpia ovat uskomukset, jossa itsensä hyväksyminen on ehdollista, esim. “Kun laihdun, olen tyytyväinen.”


Mutta koska kehosi ei ole ongelma, vaan kehonkuvasi, uskomuksesi itsestäsi eivät parane ja muutu vaikka laihduttaisit.


Tämän todistavat miljoonat laihduttajat, jotka ovat saaneet todeta, että laihoina he eivät vieläkään pidä itsestään. Osa tavoitepainoonsa laihduttaneet yrittävät laihduttaa vielä lisää, josko kehotyytyväisyys ja onnellisuus sitten löytyisi. Ei löydy.


Ulkonäön merkitys


Jos uskot, että arvosi ihmisenä perustuu ulkonäköösi tai painoosi oletat, että ulkonäkösi määrittää arvosi ihmisenä. Sivuutat kaiken aidosti tärkeän, kuten persoonallisuutesi, kokemuksesi ja kykysi. Ikäänkuin olisit ontto esine ilman sisusta.


Ja koska itse ajattelet näin uskot, että muutkin näkevät sinussa vain ulkonäön.


Et pääse eroon kehostasi. Se on kumppanisi syntymästä kuolemaan ja se muuttuu vuosien varrella.


Jos vain keskityt kehosi ulkomuodon parantamiseen, jäät paitsi sinulle oikeasti tärkeistä asioista. Et ole läsnä, et nauti elämästä nyt. Odotat ja lykkäät tavoitteitasi ja unelmiasi tulevaisuuteen, jota ei koskaan tule.


Kuinka monta vuotta elämästäsi olet käyttänyt kehostasi murehtimiseen?


Kehoni ei suostu laihtumaan, vaikka minä haluan laihtua. Kumpi voittaa tässä kisassa? Ei kumpikaan. Kumpikin häviää, sekä sinä että kehosi. - Katarina Meskanen

Itsekriittisyys on tutkimusten mukaan yhteydessä masennukseen, ahdistukseen, sosiaalisten tilanteiden pelkoon, syömishäiriöihin ja stressiin.


Itsemyötätunnon oppiminen on yksi tapa saada ilkeä sisäinen kriitikko hiljenemään. Näin ei tapahdu kerralla, taikaiskusta. Muutos vaatii aina toistoja ja johdonmukaisuutta.


Säännönmukaisella harjoittelulla voit huomata, että et joudu enää sietämään tätä kiusanhenkeä yhtä usein.


Mitä kaikkia asioita, tilanteita ja kokemuksia välttelet, koska kehosi ei ole ihanteesi mukainen?


Tutkimusten mukaan paras keino kohdata omia pelkoja on päättäväisesti altistaa itsensä niille. Älä enää juokse kehoasi pakoon, vaan kohtaa se. Tiedän, että se vaatii rohkeutta.


Päästä myös irti syyllisyydestä. Sinä et ole syyllinen. Kehosi ei ole syyllinen! Kulttuurissamme valtavirrasta poikkeavia syyllistetään. Ja mikä sairainta, yhteiskunta syyllistää normista poikkeavan kehon omistajan syypääksi omaan syrjintäänsä.


Kehopositiivisuudesta voit lukea hyvinvointivalmentaja Mia Rantamäen upeasta blogikirjoituksesta.


Kehofantasiasi tai laihuusfantasiasi


Ihannevartalon, tai edes tietyn painotavoitteen, tavoittelemisesta luopuminen on suruprosessi. Erityisen tärkeää luopuminen on, jos ihannevartalosi on kovin kaukana omasta kehonmuodostasi.


Liität mielessäsi kaikenlaisia haaveita ja positiivisia tunteita unelmakehoosi. Olisit menestyneempi, saisit kehuja, itsetuntosi kohenisi, kokisit ihailua ja hyväksytyksi tulemista.


Kerron sinulle salaisuuden: voit saavuttaa nämä kaikki nykyisessä kehossasi!


Prosessissa saatat huomata, mistä kaikesta oletkaan jäänyt paitsi, kun olet hävennyt kehoasi ja elänyt “sitten kun”-elämää. Tämän kohtaaminen voi olla pelottavaa.


Kehon hyväksyminen on pysyvän elämäntapamuutoksen mahdollistaja


Kehon hyväksyminen sellaisena kuin se on nyt on elintärkeää pysyvälle elämäntapamuutokselle.


Vallalla tuntuu olevan ajatus, että jos olemme tyytyväisiä nykyiseen tilaan, kehitys pysähtyisi ja lopettaisimme yrittämisen. Jostain syystä uskomme, että muutos lähtee pahasta: itsesyytöksillä ja itsekurilla. Taustalla on sanaton olettamus siitä, että itseviha on ratkaiseva osa motivaatiota.


Kun sen näin purkaa, eikö kuulostakin todella häiriintyneeltä?


Itsetyytymättömyyden voimalla voi toki saavuttaa tuloksia, mutta kuinka pitkäkestoisia ja positiivisia muutokset ovat? Ja mitä tapahtuu, kun takapakkia tulee, kun taustavoimana ovat itsesyytökset ja itseinho? Kehonkuvasi ei muutu, jos et tee aktiivisesti työtä sen eteen.


Miten voit haluta itsellesi hyvää, jos et kykene hyväksymään itseäsi? Miten opit kohtelemaan kehoasi kunnioittavasti, jos rankaiset sitä siitä, että se painaa mielestäsi liian paljon tai on vääränlainen tai vääränmuotoinen?


Ajattele asiaa näin: Miksi hyväksyt itsessäsi sen, ettet ole hyvä kokki? Tai sen, että sinulla on puhevika tai et ole hyvä matematiikassa?


Miksi et voisi hyväksyä kehoasi sellaisena kuin se on?


Sillä, että olet tyytymätön kehoosi, ei ole mitään tekemistä painosi kanssa. Myös laihat ihmiset kokevat olevansa liian painavia ja ovat tyytymättömiä kehonsa muotoon. Laihtuminen ei paranna huonoa kehonkuvaa!


Kosketuksen voima


Kehosi ymmärtää parhaiten kehonkieltä. Kosketuksia, liikettä, tuntemuksia ja kokemuksia. Voit halata tai silittää itseäsi. Pitämällä kehostasi huolta, hemmottelulla ja hellittelyllä, autat itseäsi hyväksymään oman kehosi.


Jos sinun on vaikea olla kehossasi, yleensä kehosikin on silloin jännittynyt. Tunteet ovat vahvasti kehollisia ilmiöitä ja jännittynyt keho viestii mielelle kasvaneesta valmiustilasta.


Toisin sanoen, mielesi odottaa ja alkaa varautua uhkien kohtaamiseen. Tästä tulee helposti noidankehä, jossa ajatukset alkavat olla ahdistuneita ja kielteisiä, mikä vaikuttaa tunteisiimme ja saa meidät olomme entistä huonommaksi omassa kehossamme. Tilanne voi oireilla esim. päänsärkynä tai vatsakipuina.


Rentoutuminen, sekä kehon että mielen tasolla, on yksi tärkeä keino oman kehon hyväksymisessä.

Kaikilla on huonoja päiviä. Hyväksy myös se, että on aikoja, jolloin et pysty hyväksymään kehoasi täysin. Negatiiviset tunteet ovat osa ihmisen elämää. Suhtaudu itseesi myötätuntoisesti ja lempeästi silloin, kun sinulla on vaikeaa.


Olemme tottuneet hakemaan helpotusta vaikeaan kehosuhteeseen laihduttamisesta, kehon muokkauksesta ja manipuloinnista. Lähestymistavan toimimattomuuden voi todeta pelkästään Instagramia selatessa. Mikään määrä kehon ja kuvien suodattamista ja muokkaamista ei koskaan riitä, oli kuvassa olevan naisen keho miten "täydellinen" tahansa.


Ajatus siitä, että kehonkuvan muutos tapahtuukin mielessä, voi tuntua vallankumoukselliselta.


Kehonkuvasi, suhtautumisesi kehoosi, eivät ole totuuksia vaan mielesi luomia edustuksia kehostasi. Haasta ajatuksesi ja uskomuksesi!

Lähteet:

Dooner, Caroline: The fuck it diet: Eating should be easy. Harper Wave, 2019.

Meskanen, Katarina; Strengell, Heidi: Rakas keho. Tuuma-kustannus, Jyväskylä 2019.

Thomas, Laura: Just Eat It. Pan MacMillan, 2019.


© 2023 Health coach Heidi Sahlstedt.